- Қаржы
- 10 Мамыр, 2018
Ақшаның елден әкетілуіне тосқауыл болар жүйе
Парламент Мәжілісінің депутаттары 2 мамырда өткен жалпы отырыста «Валюталық реттеу және валюталық бақылау туралы» заң жобасын екінші оқылымда мақұлдап, Сенатқа жолдады.
Заң жобасының негізгі мақсаты жаһандану дәуіріндегі еліміз экономикасы дамуының жаңа кезеңіне және Дүниежүзілік сауда ұйымына кірудің өтпелі кезеңі аяқталуына байланысты валюталық заңнаманы жоспарлы түрде өзгерту болып табылады. Осы ретте Мәжіліс отырысынан кейін тілшілерге берген сұхбатында Ұлттық банктің төрағасы Данияр Ақышев заң жобасында көзделген нормаларды іске асыру валюталық операциялар туралы ақпараттың ауқымын кеңейтуге, валюталық бақылау тиімділігін, оның ішінде ақшаның елден әкетілуіне қарсы іс-қимыл үшін тиімділігін арттыруға мүмкіндік беретіндігін атап өтті. «Жұмыс барысында біз бұрын заңдармен реттелмеген арналардың бар екендігін және оларды елден ақшаны әкету белгілері бар деп жіктеу қажеттілігін көріп отырмыз. Заң жобасында осындай операциялардың бірнеше түрін қарастырдық», – деді Д.Ақышев. Заң жобасында банк құпиясын құрайтын ақпаратты Қаржы министрлігінің Мемлекеттік кірістер комитетіне беру құқығы да көзделген. Бұл, яғни мемлекеттік органдар арасындағы ақпараттық өзара іс-қимылды реттеу елден ақшаның әкетілуіне жүйелі түрде қарсы іс-қимыл жасауға мүмкіндік береді. Ұлттық банк төрағасы атап өткендей, депутаттар заң жобасын талқылау барысында Қазақстанда орталық контрагент институтын дамыту жөнінде түзетулер ұсынған болатын. «Аталған бастаманы іске асыру Қазақстан қор биржасында жасалатын мәмілелердің аяқталуына кепілдікті қамтамасыз етуге және мәмілеге қатысушы тараптардың барлық міндеттемелерді орындауына мүмкіндік береді. Бұл – Қазақстанның қор нарығында тәуекелдерді басқарудың және инвесторлардың құқықтарын қорғаудың тиімді тетіктерінің бар екендігі туралы ішкі және шетелдік инвесторлар үшін жақсы белгі болмағы сөзсіз», – деді Ұлттық банк басшысы. Ұлттық банктің қолданыстағы қадағалау құралы шектеулі және ресми болып табылатынын айта келіп, Данияр Ақышев: «Ұлттық банктің ықпал ету шараларын банктер нормативтерді немесе жазылған талаптарды бұзған жағдайда ғана қабылдауға құқылы.Ұлттық банктің банктердің қаржылық жағдайын әлеуетті нашарлатуы мүмкін немесе активтерді елден шығару белгілері бар операцияларды анықтай отырып, егер банктердің тарапынан нормативтер немесе заңнама талаптары формалды түрде бұзылмаса, операцияларды тоқтата тұру мүмкіндігі жоқ», – деді.
Сондықтан Ұлттық банк өзінің реттеуіш және қадағалау функцияларын заңнамалық тұрғыда күшейтуді және қаржы ұйымдарын тәуекелге бағдарланған қағидаттарға көшіруді жоспарлап отыр. Тәуекелге бағдарланған қадағалауға өту тәуекелдерді шектеу бойынша банктердің активті және пассивті операцияларын тоқтатуға дейін баратын алдын алу шараларын қабылдауға мүмкіндік береді. «Ұлттық банк халықаралық тәжірибені ескере отырып, дәлелді пайымдауды келесідей төрт: менеджмент пен акционерлерді келісу; құрылған провизиялардың (резервтердің) парапарлығын бағалау; банкпен ерекше қатынастармен байланысты тұлғаларды анықтау; тәуекелдерді басқару және ішкі бақылау жүйелерін бағалау секілді бағыттарда пайдалануға ниетті», – деп атап өтті Д.Ақышев. Төраға банктерді қадағалау процесіне дәлелді пайымдау қағидатын енгізуге байланысты ұқсас бастамалар бағалы қағаздар нарығының кәсіби қатысушыларына, сондай-ақ сақтандыру (қайта сақтандыру) ұйымдары мен сақтандыру брокерлеріне қатысты іске асырылатынына тоқталды. Келесі кезекте Данияр Ақышев БАҚ өкілдерінің сұрақтарына орай банк секторын қалыпқа келтіру бағдарламасының қорытындысы туралы айтып берді. Бағдарлама аясында елдің бес ірі әлеуметтік маңызды банктеріне («Еуразиялық Банк» АҚ, «АТФ Банк» АҚ, «Цеснабанк» АҚ, «Банк ЦентрКредит» АҚ және «Банк «Bank RBK» АҚ) көмек көрсетілген. Қолдау мөлшері 653,7 млрд теңге болды, жұмыс істемейтін қарыздар 710 млрд теңге сомасы көлемінде есептен шығарылды. Банктерді мемлекеттік қолдау барысында олардың кредиттік қызметін жандандыру байқалады. Бағдарламаға қатысқан сәттен бастап ағымдағы жылғы 1 сәуірге дейін банктер шамамен 865 млрд теңге, оның ішінде шағын және орта бизнес субъектілеріне – 315 млрд теңге, корпоративтік бизнеске – 329 млрд теңге, жеке тұлғаларға – 222 млрд теңге сомасына қарыз алушыларды қайта құрылымдауды ескере отырып, қарыздар берді. Д.Ақышев аталған бағдарлама аясында «Казкоммерцбанк» АҚ несие қоржыны «БТА Банк» АҚ-ның проблемалық қарыздарынан тазартылғанын, ал «Қазақстан Халық Банкі» АҚ арқылы жаңа стратегиялық инвестор 250,2 млрд теңге сомасына банкті үстеме капиталдандырғанын еске салды. «Жалпы алғанда, қаржылық көрсеткіштер жақсартылды және «Казкоммерцбанк» АҚ Ұлттық банк белгілеген нормативтердің барлығын асыра орындап отыр», – деп қорытындылады ол сөзін. Ұлттық банк төрағасы журналистермен әңгіме барысында қаржы реттеушісінің еліміздің бағалы қағаздар нарығын одан әрі дамыту мақсатындағы заңнамалық бастамаларына тоқталып өтті. Атап айтқанда, қор нарығының инфрақұрылымы оңтайландырылады. Мәселен, Бағалы қағаздардың орталық депозитарийі базасында 2019 жылғы 1 қаңтардан бастап барлық меншікті бағалы қағаздар және тіркелген мәмілелер туралы бірыңғай деректер қорын құру жоспарланып отыр. Бұл бағалы қағаздармен байланысты рәсімдерді жеңілдетуге және олармен жасалған мәмілелерді тіркеу уақытын қысқартуға, сондай-ақ инвесторлардың шығындарын төмендетуге мүмкіндік береді. Бірыңғай қор құру биржадан тыс бағалы қағаздар нарығының интеграцияланған ақпараттық жүйесін қалыптастыруға жол ашады. Мұның нәтижесінде нарық қатысушылары үшін бағалы қағаздарға баға белгілеуді алмасу және ұйымдастырылмаған нарықта мәмілелер жасау мүмкіндіктері туады. Әңгіме барысында айтылғандай, кәсіби қатысушылардың қызметін ырықтандыру және олардың инвестициялық мүмкіндіктерін кеңейту бағытындағы жұмыс жалғасатын болады. «Банктер болып табылмайтын брокерлік компаниялар биржалық валюта нарығындағы сауда-саттыққа тікелей кіру және банктік операциялардың жекелеген түрлерін жүзеге асыруға арналған лицензиялар алу мүмкіндігін ұсынатын болады. Бұл валюталық тәуекелдерді хеджирлеудің қосымша құралдарын құруға және валюта бағамының құбылмалылығын төмендетуге мүмкіндік береді», – деді Ұлттық банк басшысы. Сонымен қатар, келтірілген ақпаратқа қарағанда, уәкілетті органның эмитенттерге қатысты бақылау-қадағалау функциялары қысқарады: бағалы қағаздар шығару және оларды орналастыру бойынша рұқсат беру рәсімдері оңтайландырылады, бұл эмитенттердің қор нарығына шығуын және олардың қызметінің ашықтығын арттыруға ынталандыратын болады. Соңғы уақыттағы қолжетімді нәрсенің бірі – валюталар мен кредиттің мөлшерлемесі бойынша қандай да бір шектеусіз берілетін онлайн-кредиттер. Осы ретте қойылған сұрақтарға байланысты Ұлттық банк басшысы еліміздегі онлайн-кредиттеу нарығын реттеу туралы заңнамаға енгізілетін түзетулерге тоқталып өтті. «Банктер мен микроқаржы ұйымдарының кредиттері бойынша сыйақы мөлшерлемесі жылдық 56%-дан аспауға тиіс болса, онлайн-кредиттер бойынша ешқандай шектеу жоқ. Сондықтан олардың жылдық мөлшерлеме деңгейі 700%, тіптен 900%-ға дейін жетеді. Тәуекелдерді түсінбей иә ақшаны тез алу ниетімен қарыз алған борышкер азаматтардың саны бүгінде 236 мың адамға жетті. Осы орайда онлайн-кредит алған және оны өтеумен байланысты елеулі проблемалары бар азаматтардың заң тұрғысынан қорғалмайтынын түсіну қажет», – деді төраға. Сондықтан Ұлттық банк заңнамадағы осы кемшілікті жою және осындай қарыз алушыларға қызмет көрсету азаматтардың қаржылық жағдайына қауіп төндірмейтіндей, олардың онлайн-кредиторларға тәуелділігін арттырмайтындай шектеу енгізу қажет деп есептейді. «Ұлттық банк мөлшерлеме жылдық 100%-дан аспауы және қарыз тек қана теңгемен берілуге тиіс деп есептейді. Тағы бір маңызды талап, егер онлайн-қарыз шарты мен көрсеткен өлшемшарттардың біріне де сәйкес келмесе, онда ол заңсыз деп танылып, қажет болған кезде сот тәртібімен расталуы мүмкін. Біздің мақсатымыз онлайн-кредитті бизнес ретінде жауып тастау емес, Қазақстанда онлайн-кредиттеудің халықтың мойнына қарыз қамытын кигізетін түрінің таралуына жол бермеу», – деді Д.Ақышев. Мәжілістің жалпы отырысында екінші оқылымда мақұлданып, Сенатқа жол тартқан сақтандыру және сақтандыру қызметі мәселелері жөніндегі заң жобасына қатысты журналистер сұрақтарына жауап бере келіп, Ұлттық банк төрағасы қарастырылған өзгерістер мен толықтырулар сақтандыру саласындағы заңнаманы жетілдіру, сақтандыру нарығын дамыту, сақтандыру қызметін алған кезде азаматтардың мүдделерін қорғау және өңірлердегі сақтандыру қызметінің қолжетімділігін арттыру мақсатын көздейтінін атап өтті. Сондай-ақ заң жобасында шет елге шығатын туристі сақтандыру тәсілдерін өзгерту қарастырылған. «Туроператордың және турагенттің АҚЖ міндетті сақтандырудан шет елге шығатын туристің мүддесін міндетті сақтандыруға өту жоспарланып отыр. Міндетті сақтандыруды туроператор жүзеге асыратын болады. Бағдарламалар халықаралық талаптарға сәйкес келеді және онда базалық әлеуметтік тәуекелдер қамтылған. Бұл – туристің өмірі мен денсаулығына келтірілген зиян, оның ішінде жазатайым оқиға, жедел медициналық көмек көрсету, репатриация. Туроператор үшін арналған сақтандырудың құны күніне шамамен 320 теңге, ал сақтандыру арқылы өтеу 3-16 миллион теңге аралығында болады. Бұл сақтандыру – туроператорлардың қызметін пайдаланатын туристер үшін ғана. Өз бетінше шығатын туристердің тәуекелдері ерікті сақтандыру шарттары шегінде өтелуі мүмкін», – деп нақтылады Д.Ақышев. Елімізде өмірдің бар саласын қамтып отырған цифрландыру жағдайында аталған заң жобасы күшіне енген күннен бастап азаматтар мен сан салалы кәсіпорындар сақтандыру шарттарын сақтандыру компанияларының офисіне барып, табан тоздырмай-ақ және агенттердің делдалдық қызметінсіз, тікелей интернет арқылы жасай алады. Сонымен қатар заңның қолданысқа енгізілуімен өңірлерде, бірінші кезекте облыс орталықтары мен ауылдарда сақтандыру қызметтерінің қолжетімділігі артады деп күтілуде.
Рымтай САҒЫНБЕКОВА
1464 рет
көрсетілді0
пікір