- Азық-түлік белдеуі
- 18 Қыркүйек, 2021
Азық-түлік бағасының өсуі заңдылық па?..
Халықтың өмір сүру деңгейін арттыру үшін бірінші кезекте азық-түлікпен қамтамасыз ету өзекті мәселе болып отыр.Тіпті, күніне 1000 килокалориялық тағам рационы адам ағзасына жеткіліксіз, бұл аштық жағдайында деп есептеледі екен. Ал әлемде 1,5 млрд адам осындай аш құрсақ күйінде өмір сүріп келеді.Сондықтан адамзат қоғамының дамып, өсіп-өркендеуіне азық-түлік өндірісінің ықпалы өте зор. Бүгінгі сұхбатымыз NARXOZ университетінің профессоры, экономика ғылымдарының докторы Шырын ҚАҢТАРБАЕВАМЕН осы тақырыпқа орай болмақ.
– Шырын Мырзаханқызы, азық-түлікпен қамтамасыз етудің жай-күйі қоғамдық даму сапасының маңызды көрсеткіштерінің бірі болып табылатындығы белгілі. Қазіргі әлеуметтік-экономикалық жүйенің артықшылықтары мен кемшіліктеріне тоқталып өтсеңіз?
– Халықтың әл-ауқаты әлеуметтік қана емес, саяси-стратегиялық мәнге ие. Өйткені саясаттанушылар халықтың кем дегенде 75 пайыздайын тойындырмайынша, саяси реформа жасауға болмайды дегенді айтады. Әлемдегі азық-түлікті тұтынуда өткен ғасырдың алпысыншы жылдары 20 пайыз ең бай елдер мен 20 пайыз ең кедей елдердің арақатынасы 30:1 болса, 1990 жылы бұл арақатынас 64:1 болған. Бұл үрдіс әлемде әлеуметтік қауіпті жағдайлардан туындап отырғаны жасырын емес. Сондықтан кез келген елде халықтың тоқ болуы, азық-түлік қауіпсіздігін қамтамасыз ету ұлттық қауіпсіздіктің маңыздылығымен парапар ретінде қарастырылады. Оның бірі жаһандық азық-түлік қауіпсіздігіне төніп отырған қауіп-қатер коронавирус пандемиясы жағдайында шиеленіскен республиканың экономикалық дамуының қазіргі сын-тегеуріндері жүйесіндегі алғашқы орындардың бірінде тұр.
Бұл сонымен қатар тұтыну кәрзеңкені 50%-дан астамын қамтамасыз ететін агроөнеркәсіп кешенін тиімді дамытудың маңыздылығын түсіндіреді. БҰҰ азық-түлік және ауыл шаруашылығы ұйымының осы жылдың тамыз айындағы әлемдік бағаның өсуі туралы берілген ақпараттарына көз жүгіртсек, онда ішкі нарықта баға артуы да байқалды. Мәселен, әлемдік қант нарығындағы бағалар өткен жылға қарағанда 10%-ға дерлік өсті, республикада қант бағасының артуы (құрақ пен қант қызылшасынан) шілде айындағы деректер бойынша 23,7%-ды құрап отыр. Өсімдік майларының қай түрі болмасын тиісінше әлемдік және отандық нарықта 6,7 және 77,1%-ға өскен.
Ішкі нарықтағы бағаның өсуі кейде әлемдік нарыққа қарағанда жоғары екендігін айта кету керек, бұл реттеуші құралдардың жеткіліксіздігін көрсетеді. Бидай (қатты сорттар) өндірушілер бағасының 19,2%-ға өсуі ауыл шаруашылығы тауарын өндірушілер қызметінің тиімділігіне оң әсер беруі керек еді, алайда өнеркәсіп өнімдерін өндіруші кәсіпорындар бағасы энергетикалық ресурстарға, техникалық құралдарға және ауыл шаруашылығы өндірісі үшін қажетті өзге де өнімге өсуімен қатар жүрді. Баға индексінің бұл арақатынасы агросектордың пайдасына емес, аталған құрылымдық проблемаларға байланысты саладағы қалыптасқан мәселелерді одан әрі ушықтыра түспек. Республикада инфляция 2021 жылдың басынан 5,8%-ды, ал 2020 жылдың тиісті кезеңіне қарағанда 8,7% - ды құрады. Бұл жаңа оқу жылының қарсаңындағы бағаның өсуінен болған инфляцияның болжамды деңгейі 4-6%-ға айқындалды.
– Бұл агроөнім өндірісін субсидиялау нарығындағы бағаның өсуіне теріс әсерін тигізіп төмендетуге мүмкіндік беріп отыр дегеніңіз бе?
– Әрине, бірақ аталған мәселе түбегейлі шешімін тапқан жоқ.Мәселен, «Азық-түлік келісімшарт корпорациясы» ҰК АҚ жариялаған бидайға биылғы жылғы сатып алу бағасының өсуі өткен жылдың деңгейінен ¼-ге жоғары, ал стандартты нан бағасының өсуі республика бойынша орташа есеппен 7,9%-ды құрады. Республикада инфляция осы жылдың басынан бастап 5,8%-ды, ал өткен жылдың тиісті кезеңіне қарағанда 8,7%-ды құрады, бұл да жаңа оқу жылы қарсаңында бағаның өсуі жағдайында мемлекеттік реттеуді қоғамдық қабылдауды нашарлатты. Бұл ретте инфляцияның болжамды деңгейі 4-6%-ға айқындалды.Азық-түлік өнімдеріне баға белгілеуді үйлестірудің және инфрақұрылымды қалыптастырудың халықаралық тәжірибесі тұрақты азық-түлік жүйелерін теңестірудің тиімділігін көрсетті, бұл ауыл шаруашылығы өнімдерін өткізу нарықтарын кеңейтуге, импортты алмастыруды оңтайландыруға және азық-түліктің экспорттық ағындарын қалыптастыруға оң әсер етеді.
– Республикада тұрақты азық-түлік жүйесін қалыптастыру үшін өнімді қайта өңдеу деңгейін арттыру, тауарларды сақтау, тасымалдау және өткізудің тиімді жүйесін құру қаншалық маңызды болмағына тоқталып өтсеңіз?
– Иә, Мемлекет басшысының биылғы жылдың қыркүйек айындағы Қазақстан халқына кезекті Жолдауында көрсетілген оның маусымдылығын, сақтау мерзімдері мен тасымалдау мүмкіндіктерін ескеретін ауыл шаруашылығы өнімдерінің логистикасын қалыптастыру бойынша шаралар керек дер едім. Аталған басымдықтар шеңберінде мемлекеттік қаржы ресурстарын басқаруды жетілдіруге, бюджет шығыстарын жүзеге асыру кезінде жергілікті атқарушы органдардың жауапкершілігін арттыруға бағытталған міндеттер айқындалды. Сондай-ақ салықтық әкімшілендіруді жетілдіру мәселелері қайта қаралуда. Агробизнеске қатысты дағдарысқа қарсы шараларды іске асыру осы саланы қолдауға мүмкіндік бергенін атап өткен жөн. Алайда азық-түлік қауіпсіздігін қамтамасыз ету үшін сауда орталықтарын толықтыру, ауыл шаруашылығы өнімдері мен азық-түліктің нарықтық бағасына нақты әсер ету мақсатында агросектор және оның инфрақұрылымының серпінді дамуындағы тауар өндірушілерді басқару әрі қаржыландырудың тұжырымдамалық мәселелерін қайта қарау қажет. Ауыл шаруашылығы министрлігі Мемлекет басшысының саладағы тиімсіз баға белгілеу мен тұрақтандыру қорларының қызметіндегі тәсілдерді қайта қарау туралы тапсырмаларын іске асыру жөнінде қабылданып жатқан шаралар туралы хабарлады. Бірақ бұл құралдар ресурстық мүмкіндіктердің барлығына қарамастан тиімді пайдаланылмай отырғанын айта кету керек. Баға мониторингі нәтижесін сыни тұрғыдан бағалауға және қажетті шешімдер қабылдауға мүмкіндік беретін нарықтық индикаторларды талдау қамтамасыз етіледі делінген.Жолдаудағы азық-түлік бағасының өсуіне байланысты тағы бір мәселе – халықтың табыс деңгейі. Қазақстан еңбекақысы төмен елдердің қатарына кіреді. Осыған байланысты азық-түлік себетін, түрлі өңірлер мен елдердің ең төменгі күнкөріс деңгейін салыстыруды жүргізу маңызды. Сондықтан да ең төменгі жалақы мөлшерін 60 мың теңгеге дейін арттыру отбасылық бюджетке жүктемені азайтуға және азық-түлік шығындары шамамен 40%-ды құрайтын дамыған елдердің стандарттарына жақындатуға мүмкіндік береді дегені жағымды пікір қалыптастырды деп ойлаймын. Осылайша республиканың азық-түлік жүйесі тұрақсыз жұмыс істейді және дамудың секіртпелігімен, отандық азық-түліктің бәсекеге қабілеттілігінің төмендігі, бағаның өсуі, сұраныстың төмендеуі, инфрақұрылымның дамымағандығы, мемлекеттік қолдаудың жеткіліксіздігі, реттеу тиімділігінің төмендігі байқалатыны айтылды. Қазақстанда аграрлық сектор негізін құрайтын азық-түлік жүйесінің жұмыс істеуін бағалау ескірген технологияларды пайдалану, шаруашылық жүргізудің өзгерген жағдайларына жедел бағытталып, бейімделудің мүмкін еместігі, өндіріс процесінде маусымдық фактордың объективті болуы, жекелеген бағыттардың рентабельділігінің төмен болуы салдарынан қиынға соғады. Қазақстан экономикасын жаңа сапалы жағдайға көшіру жөніндегі мақсаттар инновациялық қызметті жандандырудың маңыздылығын айқындайды, бұл өз кезегінде өндіріс құрылымында іргелі өзгерістерді талап етеді. Сонымен қатар білім мен ақпаратты дамытудың негізі табиғи ресурстарды пайдалануға бағытталған даму векторын өзгерту қажет. Өнім өндіру трендтерін, халықтың көші-қонын, азық-түлік жүйесінің тепе-тең дамуын белгілеуді және бәсекелестікті арттыруды ескере отырып, азық-түлік орталықтарын орналастырудың ғылыми негізділігінің жеткіліксіздігі де азық-түлікке нарықтық бағаларды реттеу тетігінің қалыптасуы туралы айтуға мүмкіндік бермейді. Цифрлық шешімдерді қолдану азық-түлік бағаларын реттеу үрдістерін оңтайландыруға мүмкіндік беріп, бірегей қасиеттерімен, байланыстарымен және құрылымымен сипатталатын көтерме-бөлшек сауда кешендерінің жүйесін құруға ықпал етеді деген ойдамыз.
ГҮЛМИРА МЕРАЛИНА
521 рет
көрсетілді0
пікір