- Біздің сұхбат
- 22 Қыркүйек, 2022
Адами капиталдың сапалы дамуына қатысты өзекті мәселелер қамтылды
«Әділетті мемлекет. Біртұтас ұлт. Берекелі қоғам» атты Президенттің бірінші қыркүйектегі Қазақстан халқына Жолдауы «Жаңа экономикалық саясат», «Нақты секторды дамыту», «Ел болашағына арналған стратегиялық инвестиция», «Мемлекеттік басқару ісін қайта жаңғырту» мен «Заң және тәртіп» – деп аталатын бағдардан тұрып, бүгінгі күнге дейін шешімі табылмай келе жатқан немесе шешілуі қиынға соғып отырған бірқатар мәселелер көтерілген және өзінің сараланған ұсыныстары айқындалған. Сонымен қатар елімізде қордаланған мәселелерді тығырықтан шығару жолдары, халықтың әл-ауқатын арттыруға бағытталған және мемлекетті одан әрі жаңғырту жөніндегі әлеуметтік қолдау шараларына қатысты жаңа міндеттер де айтылған.
Осыған орай күн тәртібіндегі маңызды мәселелер «Экономикалық зерттеулер институты» АҚ басқарушы директоры, экономика ғылымдарының кандидаты Бауыржан Мұқанмен арадағы әңгіме барысында өрбитін болады.
– Бауыржан Ғалиақпарұлы, Жолдаудың әр тарауында ел экономикасының жағдайы, халықтың әл-ауқатын арттыруға арналған басым бағыттары мен адами капиталдың сапалы дамуына қатысты айтылған ойға байланысты өз пікіріңізді білдірсеңіз?
– Жалпы Жолдау сарыны іргелі және қолданбалы сипат алатын ойдың желісінде болғанын айту керек.
Мәселен, іргелі сипат алатын мәселе ретінде адами капиталдың сапалы дамуына қатысты бірқатар факторлардың көтерілгенін назарға алсақ, олар: ақшалай табыс, білім, денсаулық, бәсекеге қабілеттілік, институционалды факторлар мен әлеуметтік құндылықтар. Қазіргі таңда, халық табысының тең бөлінбеу белгілері айқын көрініп отыр. Оның бірі үй шаруашылығындағы нақты қаржылай қаражаттың төмендеуі халықтың табыс деңгейінің ең төмен топтарына әсерін тигізді, ал табысы жоғары топтарға әсері мүлдем болмайды. Кедей санатындағы 3,8 млн халық жалпы табыс жиынтығының 9,42 %-ын иеленсе, ал ең бай 3,8 млн адамға жалпы табыстың 39,4 %-ы тиесілі. Халық табысының құрылымын қарастыратын болсақ, соңғы 10 жылда халықтың еңбек табысының үлесі 10,8 % -ға төмендегенін көрсетіп отыр (2010 жылғы 71,3 %-дан 2021 жылғы үшінші тоқсанда 60,5 %-ға дейін), ал әлеуметтік трансферттер үлесі (2010 жылғы 15,3 %-дан 2021 жылғы үшінші тоқсанда 25,3 %-ға дейін) керісінше 10 %-дық пунктке өскен.
– Демек, халықтың ақшалай табысының құрылымындағы еңбек ақы үлесінің төмендеуі жоғарыдағы келтірілгендей, халықтың табыс деңгейі ең төмен топтардың үлесі артатыны анық дегеніңіз бе?
– Әрине, халықтың ақшалай табысын жоғарылатуға тікелей және жанама әсерін беретін факторларды ескерсек, тікелей фактор ретінде Президент өз Жалдауында көтерген ең төменгі жалақы деңгейін 60 мың теңгеден 70 мың теңгеге дейін көтеру туралы шешімін айтқымыз келіп отыр.
Оның астарында маңызды мәселені шешудің қазіргі таңда өзекті болып отырған – ең төменгі күн көріс деңгейінің мөлшерін есептеудің әдістемесін және адамның физиологиялық қажеттілігін бір айда қанағаттандыру мүмкіндігіне ие болатын тұтыну себетін қайта қарастыру қажеттігін басты назарға алуымыз қажет. Еуропа елдерінде ең төменгі тұтыну бюджеті медиандық табысты ескеру арқылы есептеледі немесе осы көрсеткішпен тепе-тең болады. Нақтырақ айтсақ, медиандық табыс арқылы тауарлар мен қызметтерді халықтың жартысынан жоғары бөлігі тұтынатындығы ескеріледі.
Өткен жылы медиандық табыстың ресми статистикалық мәліметі бойынша 54842 теңгені құраған. Ең төменгі күнкөріс деңгейі осы шамада болғаны абзал. Осы факторларды ескеру арқылы ең төменгі жалақының орташа айлық жалақыға қатынасы 30%-дан кем болмауы тиіс. Себебі, бұл көрсеткіш РФ-28%, Польшада – 41%, Түркияда – 40%, Австарлияда – 44%. Адами капиталдың тағы бір маңызды факторлары: денсаулық сақтау мен білім саласына қатысты мәселелер көтерілді. Мемлекет басшысы еліміздегі 650 елді мекенде емдеу мекемесі жоқ екендігін, алдағы екі жылда аталған ауылдарда медициналық және фельдшерлік-акушерлік бөлімшелер салынып, қажетті құрал-жабдықпен толық қамтамасыз етілетіндігі жөнінде айтып өтті. Денсаулық сақтау мекемелерімен және олардың қызметіне қол жетімділікті арттыруды қамтамасыз ету мемлекеттің жалпыұлттық басымды бағыттарының бірі болып табылады. Өңірлік стандарттар жүйесінде елді мекендерді әлеуметтік объектілермен қамтамасыз ету мен қол жетімділікті арттыру мәселесі қамтылған. Соған сәйкес өткен жылы денсаулық сақтау мекемелерімен қамтамасыз ету үшін республика бойынша құрылыс нысандарының қажеттілігі – 658 бірлік (6054 ауылдық елді мекендердің 10 %-дық қажеттілігі). Денсаулық сақтау мекемелеріне аса қажеттілігі бар немесе зәру болып отырған Жетісу (110 нысан), Алматы (76 нысан) және Түркістан (59 нысан) облыстары құраған.
– Денсаулық сақтау жүйесінің тиімділігін арттыру үшін қандай шараларды қолға алған жөн деп ойлайсыз?
– Денсаулық сақтау саласына қажеттілік жаңа құрылыс нысанын салумен қатар, апатты жағдайдағы мекемелердің санын қысқарту бойынша шараларды қамту қажет. Жергілікті басқару органдарының мәлеметіне сүйенсек, апатты жағдайдағы денсаулық сақтау мекемелерінің басым көпшілігі Жетісу (42 нысан), Алматы (39 нысан) және Ақмола (24 нысан) облыстарында тіркелген.
Денсаулық сақтау саласының мекемелерімен физикалық тұрғыда қамтамасыз етумен бірге, кадрлар даярлау және материалды-техникалық жарақтандыру мәселелері қатар шешілуі тиіс.
Сондай-ақ Президент Қасым-Жомарт Тоқаев: «2025 жылға дейін 800 мектеп салу жөніндегі бұрынғы тапсырманы мыңға жеткізіп баланың заманауи мектепте оқуына жағдай жасаймыз. Осылайша, апатты жағдайдағы және үш ауысыммен оқитын мектеп мәселесін толық шешеміз», – деген болатын.
Қазіргі таңда 6 991 мектеп бар десек, оның 23,8 пайызы (1662 нысан) күрделі жөндеуді талап етеді, 44,3 пайызы (3096 нысан) материалды-техникалық базамен жарақтандыру қажет.
Өңірлік стандарттар жүйесі шеңберінде, Экономикалық зерттеулер институты тарапынан жинақталған мәліметтерге сәйкес, республика бойынша педагогикалық мамандарға деген тапшылық 18 мыңға адамға дейін жетіп отыр.
Сондықтан Жолдауда берілген міндеттерді шешу еліміздің адами капиталының сапалы дамуына жергілікті бақару органдары мен соған сай мемлекеттік органдардың тарапынан қажырлы еңбектің талап етіп отырғандығы айқын.
ГҮЛМИРА МЕРАЛИНА
323 рет
көрсетілді0
пікір